• روش استفاده از نور طبیعی در عکاسی از سفر

    بازدید : 209


    عکاسی در حین مسافرت به یکی از تفریحات جدی بسیاری از افراد  مبدل گشته است و تعداد زیادی از مردم تمایل دارند تا در حین مسافرت های خود ؛ عکس هایی با کیفیت مطلوب در اختیار داشته باشند . با پیدایش شبکه های اجتماعی و تاثیرگذاری بسیار زیاد آنها ؛ عکاسی در سفر نیز به یکی از ژانر های جدی ؛ در میان سایر سبک های عکاسی مبدل شده است .


    اما عکاسی در سفر ؛ چیزی فراتر از ثبت ساده رویداد های موجود در یک مسافرت می باشد و عکس هایی که از هر مسافرت به دست آورده می شوند از قدرت روایت داستان ؛ از هر گوشه جهان برخوردار می باشند . تصاویر به دست آمده از مکان ها ؛ فرهنگ ها ؛ هنر , معماری و حتی مواد غذایی مردمان سرزمین های مختلف ؛ در بین شبکه های اجتماعی طرفداران بسیار زیادی را به خود جذب می نمایند .


    در این مقاله , به بررسی این موضوع می پردازیم که چگونه می توان در هر مسافرت عکس های بهتری را به دست آورد .

    نمایندگی کانن


    در به دست آوردن بهترین عکس ها از هر مسافرت ؛ عوامل بسیار زیادی دخیل هستند اما در این مقاله ؛ به بررسی یکی از مهمترین این عوامل ؛ یعنی نور طبیعی می پردازیم .


    حتی عکاسان حرفه ای نیز در زمان های  مسافرت به ندرت از قدرت نور فلاش استفاده می کنند و از این روی استفاده از نور طبیعی ؛ یکی از اولویت های موجود برای عکاسی در مسافرت به شمار می آید.


    برای استفاده از نور طبیعی دلایل زیادی وجود دارند و برخی از این دلایل عبارتند از :

    1 – نور طبیعی در همه جا موجود بوده و رایگان است .

    2 – از نور طبیعی ؛ دامنه های متفاوتی از انواع نور های مختلف را می توان به دست آورد.

    3 – منبع نور طبیعی ؛ یکی از بزرگترین منابع تامین کننده نور در جهان می باشد .

    4 – در هر زمان و از فصل به فصل یا روز به روز ؛ شرایط نور تغییر می یابد .


    برای استفاده موثر از نور طبیعی در زمان های عکاسی در سفر ؛ لازم است تا از دانش نور ؛ به قدر کافی آگاهی داشته باشید . نور به وسیله عوامل مختلفی تحت تاثیر قرار می گیرد و عوامل زیادی نیز بر روی آن تاثیرگذار هستند .

    نمایندگی دوربین کانن


    1 – نور و موقعیت مکانی :


    عکاسی در محیط های بیرونی ؛ یکی از شایعترین موقعیت ها برای عکاسی در سفر می باشد و به همین دلیل نور طبیعی در شرایط تابش مستقیم نور آفتاب ؛ یکی از عمده ترین منابع تامین نور در عکاسی به شمار می آید .


    در شرایطی از این دست ؛ عکاسان همانند موقعیت های عکاسی در فضای داخلی عمل نموده و حتی ممکن است از فلاش نیز استفاده کنند .


    یکی از اولین توصیه ها برای عکاسی در زمان های سفر آن است که قبل از ثبت هر عکس ؛ موقعیت مکانی خود را مورد شناسایی قرار داده و به دقت آنرا تحلیل نمایید . اینکار به شما کمک می کند تا نسبت به محل مورد عکاسی و شرایط نور موجود در آن به درک کاملی دست پیدا کنید .


    همچنین شرایط بازتاب نور در هر موقعیت را نیز مورد توجه قرار دهید. نور بازتاب داده شده از سطوح مختلف نیز به عنوان یکی از منابع تولید نور در عکاسی شناسایی می شود و به همین دلیل لازم است تا در هر موقعیت مکانی ؛ نسبت به سطوح بازتاب دهنده نور نیز اطلاعاتی را به دست بیاورید .


    تنظیمات و نورسنجی دوربین نیز با توجه به هر موقعیت مکانی , تفاوت های قابل ملاحظه ای خواهند داشت . به عنوان نمونه ؛ در یک هوای کاملا آفتابی و در شرایط تابش مستقیم نور آفتاب ؛ پایین آوردن ایزو و افزایش دادن سرعت شاتر ؛ یکی از راهکاری موثر برای دستیابی به حالت تعادل در نور موجود در تصویر خواهد بود.

    تعمیر دوربین کانن


    2 – نور و زمان روز


    یکی از نکات جالب در رابطه با نور طبیعی آن است که به طور مداوم شرایط تابش آن تغییر می یابد .


    ساعت روز ؛ فصل و یا حتی جهت قرار گیری چهره ها در برابر نور پنجره ؛ ممکن است بر شدتو زاویه تابش نور تاثیر گذار باشد . شرایط تابش نور در نخستین زمان های بعد از طلوع آفتاب با شرایط تابش نور در ساعت های بعد از طلوع آفتاب ؛ کاملا متفاوت خواهد بود .

    نمایندگی رسمی کانن


    3 – نور و سوژه :


    نور بر سوژه شما نیز تاثیر گذار است . با توجه به موقعیت قرار گیری سوژه و با توجه به نوع منبع نور که بر سوژه شما میتابد ؛ نتایج متفاوتی را در زمان عکاسی می توان به دست آورد. بنابراین ؛ یکی از اولین مفاهیمی که در زمان عکاسی در محیط باز و یا در هنگام سفر باید به آن توجه نمایید ؛ نحوه تاثیر گذاری نور در رابطه با سوژه شما می باشد .


    ساختمان ها ؛ بنا های تاریخی و سایر موقعیت های مکانی که در طول سفر مورد عکاسی قرار می گیرند ؛ سوژه های ثباتی هستند که موقعیت آنها را نمی توان تغییر داد . در این شرایط با تغییر موقعیت مکانی خود و تغییر زاویه دید دوربین بهترین حالت تابش نور نسبت به سوژه را به دست بیاورید .

    در زمان های عکاسی در فضاهای داخلی نیز ؛ تا حد امکان تلاش نمایید تا از نور طبیعی استفاده نمایید . نور وارد شونده از پنجره ؛ یکی از بهترین نور  های موجود در جهان به شمار می آید .

    نمایندگی کانن


    4- نور و آب و هوا :


    یکی از عقاید غلط در بین عکاسان آن است که در شرایط آب و هوای نا مساعد نباید عکاسی کرد . و البته منظور ما از آب و هوای نا مساعد ؛ هوای ابری یا بارانی می باشد .


    اما همواره باید به این نکته توجه داشته باشیم که نور موجود در زمان ابری بودن هوا یکی از بهترین نور ها برای به دست آوردن سایه های نرم و لطیف و دستیابی به جزئیات دقیق در هر دو بخش نور و سایه به شمار می آید .


    ابر ها به عنوان یک دیفیوزر طبیعی عمل نموده و با کاهش شدت تابش نور آفتاب ؛ آنرا به یک نور نرم و لطیف مبدل می سازند .


    همیشه وضعیت آب و هوا را چک کنید . آسمان صاف بعد  از زمان های بارندگی موقعیت مناسبی برای عکاسی به شمار می آید .

    نمایندگی کانن ایران

    ترجمه و تدوین : فرهاد مولایی


    برچسب‌ها :


    دیدگاه شما

    دیدگاه ها

      - هنوز دیدگاهی ثبت نشده است -